Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



donderdag 28 april 2011

‘Tierra’ van Osvaldo Hernandéz-Napoles


Tierra is het solodebuut van Osvaldo Hernandéz-Napoles, een Mexicaanse muzikant die al meer dan twintig jaar in België woont. Sinds zijn negentiende reist hij rond in Latijns-Amerika, te beginnen bij zijn geboorteland Mexico, op zoek naar traditionele instrumenten. Indianen, afstammelingen van Afrikaanse slaven en verschillende generaties Europese kolonisten, allemaal lieten ze muzikale sporen achter in de vorm van kleurrijke instrumenten, waarbij een ongelooflijk amalgaam van percussie. De zoektocht resulteert niet alleen in een indrukwekkende verzameling (zie foto's), maar het duurt ook niet lang voor de getalenteerde muzikant zich de verschillende technieken van al die instrumenten eigen heeft gemaakt en ze in zijn muziek integreert.Tot nu toe stelde Osvaldo deze ervaring vooral ten dienste van andere artiesten zoals Deep Forest, Marlene Dorcena, Abdelli, Vaya Con Dios, Ialma en Karim Baggili. Ook voor theater en speciale projecten zoals recent nog Blindnote draait hij zijn hand niet om. Variatie troef dus bij deze polyvalente multi-instrumentalist.

Deze week verschijnt bij Homerecords.be het ambitieuze eerste album van Osvaldo Hernandéz-Napoles. Op Tierra treffen we allemaal nieuwe composities aan. Rode draad: de aarde die de ondergang nabij is. Osvaldo kleurt dit thema in met een brede waaier aan Afro-Latijnse percussie, samen met o.a. de Cuatro (een klein gitaartje uit Venezuela), de Berimbau en de Rabeca (Braziliaanse snaarinstrumenten). Hij wordt bijgestaan door de Belgische Patricia Hernandéz-Van Cauwenberge. Ook zij bespeelt verschillende percussie-instrumenten zoals de Argentijnse Bombo Leguero, de Peruviaanse Cajon, de Braziliaanse Pandeiro, Venezuelaanse Maraca's enz. De Armeniër Vardan Hovanissian bespeelt de Duduk en andere Armeense fluiten zoals de Shvi. Maar het is vooral de Jordaans-Joegoslavische Belg Karim Baggili die een belangrijke stempel op het geheel drukt. Hij zorgt immers niet alleen voor een Arabo-Andalusische toets met gitaren, Ud en een vleugje Sanza maar staat daarnaast ook in voor de arrangementen en de helft van de composities. Net als Lea & Kash, het laatste album van Karim Baggili, laat 'Tierra' zich beluisteren als een collage van kunstige miniatuurtjes, waarin moeder aarde telkens vanuit een andere emotie benaderd wordt. Muziek vol verfijnde, inventieve details waarvan de rijkdom pas na enkele luisterbeurten komt bovendrijven. Muzikaal valt er op ‘Tierra’ enorm veel te beleven. In de idyllische opener ‘Viento Fresco’ waait de frisse lucht je letterlijk tegemoet. Na het uitbundige ‘Arepas con couscous’ volgt titelnummer 'Tierra’, een ode aan de aarde, hier in de vorm van een expressief gezongen Cancion, door de duduk op het eind gekruid met een snuifje melancholie. Het speelse 'Andando por el camino' zou in een perfecte wereld dagelijks op de radio te horen zijn. Met deze dansbare meezinger reizen we richting Brazilië waar we landen in Recife om te genieten van Osvaldo’s eerbetoon aan de mangue beat van Mestre Ambrozio ('Obrigado Mestre Ambrosio'), waarvan we nog een herhaling krijgen met ‘Indo pra Mata Norte’, een instrumentaal vervolg op ‘Andando por el camino’. Vooral dankzij de Rabeca (een soort Braziliaanse viool) klinken deze nummers heftiger dan de rest. Hierop volgen voor mij de twee hoogtepunten van het album. Het zonnige ‘A la tierra yo le canto’ is een ijzersterke compositie, sprankelend van levensvreugde en het hemelse cancion ‘Estrella de la manana’ moet hier niet voor onderdoen, een juweeltje voorzien van een weemoedige uitloper vol tristesse. Daarna meandert het jazzy 'Para Lucia' zwoel voort op een mooie melodie met een sensuele glansrol voor de duduk. In ‘De un pueblo lejano’ komt de dreiging die een vredig dorpje boven het hoofd hangt subtiel dichterbij. ‘Celebrando a Yemaya’ kabbelt langzaam weg als een rustig beekje, het orgelpunt van een cd die we mogen beschouwen als een lofzang op de zuivere natuur in al haar kwetsbaarheid, hier gericht aan de Godin Yemaja, die o.a. symbool staat voor het levende water en de vruchtbaarheid.

Besluit: 'Tierra' is klassieke muziek, wereldmuziek, folk, jazz, latin en nog zoveel meer. Een prachtig album vol reflectie, sterke composities en vooral een ongelooflijk kleurrijke sound met knappe, doordachte arrangementen!

Osvaldo Hernandéz Napoles stelt ‘Tierra’ voor tijdens Les Nuits Nomades in Theatre 140 (Brussel) op vrijdag 29 april.

Je kan via www.homerecords.be korte fragmentjes uit de cd beluisteren.

Myspace
Website Osvaldo Hernandéz-Napoles

Geen opmerkingen:

Een reactie posten