Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



maandag 22 augustus 2011

Ghalia Benali @ Festival d’Art (Hoei)


Op donderdag 18 augustus zakten we af naar Hoei om onze favoriete zangeres nog eens aan het werk te zien. Het beloofde een uniek, avondvullend spektakel te worden met veel verrassingen en nieuwigheden. Ghalia Benali kreeg carte blanche namens de organisatoren van het jaarlijkse Festival d'Art Huy. En ze heeft ons geen seconde ontgoocheld, want we hebben met volle teugen gesmuld van de lekkernijen die we voorgeschoteld kregen. Eerst werd het publiek langzaam opgewarmd met een dromerig gedicht en het aangename stemgeluid van Emanuela Lodato, een onbekende jonge Siciliaanse die enkel begeleid door haar eigen subtiele percussie en Vincent Noiret (contrabas) het beste van zichzelf gaf. Dan was het de beurt aan de opmerkelijkste gast van de avond, Tom Cohen, die met zijn onafscheidelijke mandoline op het podium verscheen. Moufadhel Adhoum (ud), Azzedine Jazouli (percussie) en Anja Naucler (cello) kwamen erbij in het gezelschap van drie jonge violistes en Houssem Ben El Khadi (ney), die we o.a. kennen van Hijaz. Met Tom Cohen als dirigent vlogen ze er ongemeen sterk in met twee instrumentale stukken in majestueuze klassiek Arabische stijl, zoals we ze in onze contreien niet vaak te horen krijgen. De bekendste titel was 'Hatwat Habibi' ('the steps of my love’) van de Egyptische componist Mohammed Abdel Wahab.

Tom Cohen is niet de eerste de beste. Niet alleen blinkt hij uit op de mandoline, ook als lid van de 'Israeli Mandolin Quartet', solist van de Balkangroep Emil Aybinder Ensemble, orkestleider en componist voor het Israeli Andalusian Orchestra en habitué bij diverse opnames voor de Joodse radio en televisie, maakt deze jonge muzikant enorme indruk bij iedereen die hem op zijn weg ontmoet. Hij verkondigde terloops dat hij in Brussel een nieuwe groep heeft opgericht met muzikanten die hij op straat tegen het lijf liep. Het ‘Med orchestra’ is geboren!

Toen Ghalia Benali eindelijk haar entree maakte, was iedereen op temperatuur en zette ze meteen een ijzersterke versie neer van 'Lamouni elli gharou mèni' van de Tunesische componist Lofti Bouchnak. Dit nummer staat al lang op haar repertoire, wat niet geldt voor haar Frans-Arabische mix van Ne me quitte pas. Natacha Atlas deed eerder een verdienstelijke poging, maar Ghalia zet de Jacques Brel klassieker met een vanzelfsprekende naturel naar haar hand, hierbij flink geholpen door haar prachtige gelegenheidsorkest. De pauze (met ramadanversnaperingen) kwam veel te snel en duurde wat lang, maar het wachten werd beloond met nog meer heerlijkheden. Een jong danseresje zette het feeërieke karakter van het evenement extra in de verf en omdat de drie violistes uitgespeeld waren, mochten ze de rest van de avond – volledig uitgedost in het wit - figureren als engeltjes van dienst. De Tunesische violist Zied Zouari nam hun plaats in. Na een streepje Oum Kalthoum werden we met verbluffend knappe nieuwigheden overstelpt, songs vol power en dynamiek, die de eigenzinnige persoonlijkheid van Ghalia beter in de verf zetten dan alles wat ze tot nu toe gedaan heeft. Het trancy karakter van ‘Haraboun’ (waarschijnlijk niet de correcte titel, maar dit nummer sprong er ook al uit in Maaseik enkele maanden geleden) krijgt door de ney en viool een extra dimensie, net als het sprookjesachtige ‘Regarde moi, je suis soleil’. Tussendoor mocht Emanuala Lodato nog een tweede keer schitteren. Ghalia Benali laat zich de laatste tijd opvallend inspireren door de politieke omwentelingen in Egypte en in haar thuisland Tunesië. Een resultaat hiervan is te bewonderen in alweer een stevig nieuw nummer op tekst (in drie woorden) van een jonge Egyptische revolutionaire dichter. We kregen in de gaten dat het optreden bijna ten einde was toen Ghalia en co enkele oudere ‘hits’ uit de kast haalden met ‘Nari Nari’ en ‘Luisa’. Zo mochten ze voor ons gerust nog enkele uren doorgaan. Spijtig dat het hier om een eenmalig evenement ging, want dit betoverende topconcert smaakt naar (veel) meer en doet ons watertandend uitkijken naar een nieuw album!

Hieronder kan je Ghalia Benali aan het werk zien in Amsterdam tijdens een ander uniek concert met het Metropole Orchestra. In het tweede, intrigerende filmpje brengt ze één van haar nieuwe nummers met totaal andere begeleiding. Benieuwd waar en wanneer dit werd opgenomen !?





http://www.myspace.com/ghaliabenaliofficial

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen